La jumătatea lui decembrie am plecat într-o croazieră pe Marea Arabiei, era să fie prima mea vacanță de acest gen. După fericirea de la aflarea veștii, au venit preocupările: ce trebuie să-mi iau la mine, cum mă îmbrac, cum trebuie să procedez? Și am început să iau la purificat internetul. Informații cât cuprinde și, ca să fiu sinceră, cumva mi s-a părut complicat. Aveam întrebări legate de internet, plata la bordul navei, dacă să iau bilete de intrare la obiective online sau de la fața locului, etc. Fii bărbată, Alina! Adună-te! … mă încurajam în gândul meu. Și aveam să aflu că mi-am făcut griji degeaba, totul a venit natural, nici n-ai fi zis că eram pentru prima dată pe un vas de croazieră.
Vasul se numește Costa Diadema și este cea mai mare navă din flota Costa Cruises în acest moment.
Buuun, câte un pas pe rând…
Îmbarcarea
După ce am preluat bagajele de cală, am făcut transferul în port. Acolo am etichetat bagajele și le-am lăsat echipei indicate. Am folosit etichetele primite în aeroport de la reprezentantul agenției. Urma să primim bagajele în cabină, seara. Cum îmbarcarea în sine avea loc după ora 15:00 și noi am ajuns în port în jurul orei 8, am plecat să descoperim Dubaiul. Ne-am întors în port în jurul orei 16 și am purces către îmbarcare. Ni s-au verificat documentele, pașaportul și biletul de croazieră și ni s-a făcut o poză de identificare care apărea la fiecare scanare a cardului Costa. Pașaportul a rămas la ei și l-am primit înainte de sosirea în Abu Dhabi pentru controlul de securitate, adică în ziua a cincea. După aceste proceduri, am urcat pe vas. În cabină am găsit câte un card de croazieră cu numele fiecăruia pe el. Acesta urma să fie cel mai important obiect. Cu acesta deschideam ușa cabinei, plăteam la baruri, restaurante, excursiile și nu puteam părăsi vasul fără el.
Cum se plătește pe vas
La bordul navelor de croazieră nu se folosește cash, iar pentru a plăti serviciile care nu sunt incluse există două modalități simple:
- depunerea unei sume de bani în contul tău. Nu știu cum sunt alte vase, dar pe Costa Diadema am folosit aparatele care arată ca un bancomat pentru a depune bani în cont. Se scanează cardul primit și se intoduc bancnotele. Noi am folosit euro, din ce am înțeles, se pot folosi alte valute, dar trebuie luată legătura cu personalul de la contabilitate.
- înregistrarea unui card de credit. Cardul se înregistrează fie la bancomatele amintite mai sus, fie la biroul de contabilitate. Cardurile Visa Electron pot fi refuzate, se recomandă folosirea celor Master Card.
În maxim 48 ore de la îmbarcare trebuie să-ți alegi una dintre modalitățile de plată.
Dacă la sfârșitul sejurului îți mai rămân bani pe card, se vor returna în ziua debarcării. În noaptea dinainte debarcării am primit factura cu toate cheltuielile de la bordul navei și mai aveam datorie la ei 17 euro. Înainte de a părăsi vasul am fost să achităm suma și să închidem contul. Dacă nu se plătesc sumele restante, nu vei fi lăsat să pleci de pe vas.
Exercițiu de salvare
În prima zi de croazieră era anunțat exercițiul de croazieră și amintit de personalul de la bord prin 6 semnale scurte și unul lung, n-aveai cum să-l ratezi. Acesta este obligatoriu. După ce am auzit semnalul, ne-am luat vestele de salvare cu noi și am ieșit pe coridor, urmând apoi indicațiile primite de la membrii desemnați pentru acest exercițiu. Ne-am adunat cu toții la locul de întâlnire pentru situații de urgență de care aparținea cabina noastră. Acolo ne-au arătat cum se folosesc și care sunt componentele vestelor de salvare și cum se procedează în cazuri de urgență pe mare. Pe perioada exercițiului nu am putut folosi liftul, iar serviciile pe navă au fost suspendate temporar. Circa 15 minute durează. Să nu credeți că îi păcăliți, la sosirea și la plecarea de la locul de întâlnire ți se scanează cardul și așa știu că ați participat. Și oricum, este spre binele fiecărui pasager.
Programul zilnic
În fiecare seară primeam în cutia ,,poștală de la ușă programul pentru următoarea zi. Acesta conținea informații despre activitățile de divertisment de la bord, programul restaurantelor, barurilor și magazinelor, orele de plecare și de sosire în porturi. Îl așteptam ca pe Moș Crăciun. :))
Taxa de serviciu
Organizatorii de croaziere adaugă taxa de serviciu pentru a se asigura că mențin standardele ridicate ale serviciilor oferite clienților lor. Această taxă nu este inclusă în preț la majoritatea croazierelor și se plătește la bordul navei. Noi am plătit 10 euro/zi/persoană și se retrăgeau în fiecare seară din contul nostru. A fost obligatorie, așa cum era specificat în program.
Pachetul de băuturi
În prețul croazierei am avut incluse toate mese, iar ca băuturi, apă la toate mesele, cafea, ceai și sucuri la micul dejun. Pentru alte băuturi, puteai alege să plătești la fiecare băutură consumată sau să iei un pachet de băuturi. Aveam de ales din 5 pachete:
- pachet cu apă – 13 sticle de 1 litru la 35,99 euro de persoană
- pachet alcool zero(sucuri naturale sau carbogazoase, cocktail-uri non alcoolice) – 20 de pahare la prețul de 64,99 euro de persoană sau 40 de pahare la prețul de 109,99 euro de persoană
- pachet bere – 20 de beri de 0,40 cl la prețul de 93,15 euro de persoană
- pachet clasic – 6 sticle de vin și 7 sticle de apă – 124,99 euro de persoană
- pachet cafea sau cappuccino – 25 de cafele, 44,50 euro de persoană sau 25 de cappuccino, 73 euro de persoană
De menționat este că dacă într-o cabină erau 2 persoane, trebuia să plătești 2 pachete.
Noi am ales varianta de a ne plăti fiecare băutură consumată. Prețurile erau destul de măricele, berea 5 euro, cafeaua 2 euro, 3 euro pentru Pepsi, Fanta, 7Up. La care se adaugă taxa de servicii de 15%. Noi oricum am fost plecați în fiecare zi, cu excepția zilei de navigare și am ieșit mai bine cu varianta aceasta.
Bacșișul
Am menționat taxa de serviciu mai sus, taxă care face ca bacșișul să nu fie necesar. Dar dacă te simți mai cu dare de mână, poți lăsa ceva persoanei care face curat în cabină.
Internetul
Înainte să plecăm ne-am interesat la operatorul nostru de telefonie mobilă ce ar însemna activarea unei opțiuni pentru Emirate, era undeva la 10 euro 1 MB de internet și am zis pas. În schimb, ne-am luat o cartelă locală, Etisalat, din Dubai, a costat 210 ron și am avut 5 GB, din care doar 2 GB erau pentru social media și 10 minute de vorbit în România.
Sau se putea folosi internetul de pe navă care costa 5 euro pe zi, doar pentru social media.
Excursiile opționale
Varianta cea mai comodă pentru excursii la țărm era să optezi pentru ele la biroul de pe vas. Variantă aleasă și de noi de 2 ori: turul de Doha și cel de Muscat. Am fi vrut să luăm online, dar nu aveam internet în aceste țări. Costă un picuț mai mult, dar nu mai ai nicio grijă.
În restul excursiilor am fost pe cont propriu. În prima zi de Dubai am fost la Dubai Mall și am urcat în Burj Khalifa. Biletele la Burj le-am luat online chiar înainte de îmbarcare și bine am făcut deoarece la fața locului costau mai mult. Am plătit 430 ron pentru 2 persoane, până la etajul 125 și am avut inclus și câte o cafea și un corn. Am ales varianta aceasta crezând că le vom savura în vârf, dar n-a fost așa.
Ne-am întors în port gratis, cu shuttle bus-ul oferit de mall pentru pasagerii croazierelor.
În Abu Dhabi ne-am combinat cu alte persoane, am luat taxi-ul și am vizitat orașul: Marea Moschee Sheikh Zayed, Emirates Palace, Presidential Palace, Corniche, Heritage Village în prima zi și Ferrari World și circuitul Yas Marina a doua zi.
La fel am procedat în ultima zi, în Dubai, am luat taxiul și ne-am plimbat până la Burj al Arab, Palm Jumeirah și Vip Motors, cu opriri pentru poze în mai multe locuri.
Cod îmbrăcăminte
Treaba este mai simplă decât pare: îmbrăcăminte comodă sau sport pentru excursii, casual pentru restaurante și elegant pentru seara de gală. Mai greu e să te decizi la numărul de obiecte vestimentare. Desigur că și acum am avut haine și încălțăminte pe care le-am purtat.
Pentru vizitarea obiectivelor religioase, femeile trebuie să aibă capul, mâinile și picioarele acoperite, iar bărbații, picioarele. În Oman, soțul meu a avut pantaloni până la genunchi și a trebuit să închirieze un dishdasha (,,rochia” tradițională bărbătească) că altfel nu l-ar fi lăsat să intre în moschee. 5 euro l-a costat.
Debarcarea
În seara dinaintea debarcării am primit informațiile despre procedura de debarcare. În funcție de ora de plecare, fiecare cabină a primit etichete de o anumită culoare. De exemplu, noi am avut albastru deschis și ora de debarcare 9:15. Am completat acele etichete cu numele nostru, numărul cabinei și numărul de telefon și le-am atașat bagajului de cală. Până la ora 1 noaptea trebuia să scoatem bagajele pe coridor pentru a fi preluate și tranportate în port de către membrii echipajului. Ca să nu plecăm în pijamale, ne-am oprit în bagajul de mână haine schimb, cosmetice și obiecte folositoare a doua zi. Bagajele de cală le-am recuperat din terminalul portului, înainte de transferul la aeroport.
Documente necesare
- pașaport valabil încă 6 luni de la întoarcerea în țară, nu se acceptă pașapoarte temporare
Itinerariu
- 14 – 15.12 – Dubai (EAU)
- 16.12 – Muscat (Oman)
- 17.12 – zi pe mare
- 18.12 – Doha (Qatar)
- 19 – 20.12 – Abu Dhabi (EAU)
- 21.12 – Dubai (EAU)
Nu a fost numai o vacanță, ci o experiență culturală unică. Am văzut ce înseamnă să fii educat, am văzut ce înseamnă să ai resurse și să știi să le folosești nu doar în scopuri personale, dar pentru bunăstarea țării. O altă lume de care noi suntem foarte departe. Asta m-a întristat, dar nu poate umbri fericirea pe care mi-a adus-o această croazieră. Nu era pe lista mea de lucruri de făcut, dar ar trebui adăugată pe lista lucrurilor de făcut măcar o dată în viață.
Croazierele nu sunt pentru bătrâni, așa cum poate vă gândiți. A fost una dintre cele mai active vacanțe ale mele, iar oamenii de la bord erau de toate vârstele, de la bebeluși până la vârstnici. Vasul e ca un orășel plutitor cu activități diversificate: cineva, casino, club, pistă de alergare, baschet, berării, baruri, restaurante, teatru, etc. N-aș spune nu altei experiențe de acest fel. 🙂